2016 m. vasario-kovo mėnesiais Kupiškio Povilo Matulionio progimnazijos administracija, gamtos mokslų ir anglų kalbos mokytojai parengė paraišką Švietimo paramos fondui „NordPlus“ programos finansavimui gauti. Gegužės mėnesį gavome atsakymą, kad paraiška patenkinta ir mums skirtas finansavimas. Džiaugsmas buvo neapsakomas, maža to, progimnazijai suteikta atsakomybė administruoti šį projektą. Pirmasis projekto etapas vyko 2016 m. spalio 17-23 dienomis Latvijos Respublikos Talsi rajono Pastendės mokykloje, kur kartu dalyvavo Estijos Respublikos Võru pagrindinės mokyklos komanda.
Pirmąją projekto dieną mokiniai apžiūrėjo Pastendės mokyklą, anglų kalba bendravo su trijų Baltijos šalių mokiniais ir mokytojais, mokėsi šokti latviškus draugystės šokius.
Antrąją dieną visi projekto dalyviai susipažino su Latvijos miškų sistema ir jos ypatybėmis. Po pietų lankėsi medienos perdirbimo įmonėje „Ingrid D“, kurioje stebėjo medienos gaminių gamybą nuo pirmųjų žingsnių, kai į medienos įmonę atvežami nukirsti medžiai, iki produkcijos, kai ši išvežama į prekybos centrus arba užsienio šalis (tarp jų ir į Lietuvą). Vėliau apžiūrėjo Pastendės sporto, jaunimo centrus, vaikų darželį ir kultūros namus, kurie gražiai rekonstruoti pagal vietos veiklos grupės ir kitus projektus.
Trečiąją dieną estų, latvių ir lietuvių komandos iš savo gimtosios kalbos į anglų kalbą vertė impregnanto naudojimo instrukcijas, po to suskirstyti komandomis pagal duotą maketą gamino medinį drugelį. Mokiniai turėjo persipiešti drugelį ant fanerinio lapo ir su medienai pjauti skirtu pjūkliuku išpjauti sparnus bei kitas detales (daugeliui tai buvo iššūkis!), impregnuoti jį. Vakare, po vakarienės, trijų šalių komandos rinkosi į Pastendės kultūros namus, kur kiekviena mokykla pristatė savo šalį, rajoną ir mokyklą.
Ketvirtąją dieną, projekto „NordPlus“ dalyviai, Pastendės mokykloje klausėsi paskaitos apie šiukšlių rūšiavimą ir perdirbimą. Po jos suskirstyti į grupes mokiniai turėjo surūšiuoti, kurios atliekos yra perdirbamos, kurios ne. Atlikę užduotį visi išvyko į ekskursiją po šiukšlių rūšiavimo poligoną „Janvāri”. Jame susipažino su rūšiavimo procesu, stebėjo, kaip mechanizuotai ir rankomis rūšiuojamos atliekos, kaip sąvartyne susikaupęs vanduo yra išvalomas. Po pietų visi ėjo pėsčiomis į Pastendės vandens valymo įrenginių stotį, kurioje pamatė, kaip iš tikrųjų yra valomos nuotekos, kaip atskiriamos įvairios smulkios šiukšlės.
Penktosios dienos ryte mokiniai susipažino su antrinių perdirbamų šiukšlių dekoravimu. Po to kiekvienas turėjo dekoruoti daiktą taip, kad jį būtų galima naudoji kasdieniniame gyvenime. Sukurti praktiški ir meniniai daiktai vėliau buvo eksponuojami Pastendės mokyklos koridoriuje. Po pietų mokinių laukė ekonomikos pamoka. Mokiniai ir mokytojai buvo suskirstyti į grupes. Šį kartą laukė nelengva užduotis: iš antrinių žaliavų reikėjo sukurti žaislą, apskaičiuoti jo gamybos, prekybos išlaidas ir išreklamuoti taip, kad būtų galima sėkmingai parduoti. Žaislo kaina negalėjo viršyti 10€. Po puikių pristatymų kiekvienas projekto „STEM-real word projects“ dalyvis gavo po stilizuotus, tik konkrečiam tikslui skirtus 10€, už kuriuos galėjo įsigyti norimą žaislą. Vakare mokiniai dalyvavo estafečių varžybose Pastendės sporto centre. Nugalėjo draugystė!
Paskutiniąją projekto dieną mokiniai keliavo po Talsi miestą, kuris pastatytas ant devynių kalvų su liuteronų, katalikų, baptistų ir Septintosios dienos adventistų bažnyčiomis. Lankėsi Talsi turizmo informacijos centre, apžiūrėjo laisvųjų menininkų darbus „Balandžių pašte", Talsi krašto muziejuje susipažino su šio krašto gamta, istorija, papročiais. Po pietų „Mežvidi“ svečių namuose projekto dalyviai aptarė pirmojo etapo darbus, susumavo rezultatus, dalinosi įspūdžiais, numatė kito etapo veiklas. Pastendės mokyklos direktorė mokiniams įteikė patvirtinimo raštus, kad jie dalyvavo projekto darbinėse, kultūrinėse ir sportinėse veiklose, gerai praleido laiką bei susirado draugų. Estijos Respublikos Võru pagrindinės mokyklos ir Lietuvos Respublikos Kupiškio Povilo Matulionio progimnazijos mokiniai ir mokytojai nuoširdžiai padėkojo Latvijos Respublikos Talsi rajono Pastendės mokyklos bendruomenei už puikiai organizuotą pirmąjį projekto etapą. Tikime, kad tarptautinis projektas „STEM-real world projects" daugeliui mokinių padėjo suprasti, kaip svarbu tausoti ir saugoti mūsų planetą.
Antrasis projekto etapas bus įgyvendinamas 2017 metų kovo mėnesį Estijos Respublikos Võru pagrindinėje mokykloje.
Straipsnis žinių portale www.temainfo.lt